Selasa, 5 April 2011

Pendekatan Proses Saintifik dalam Pengajaran dan Pembelajaran PSV

Tajuk :
Pendekatan Proses Saintifik dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Pendidikan Seni Visual
Oleh: Dr. Sajap Maswan
Jabatan Teknologi Pendidikan
Institut Perguruan Tuanku Bainun
Pulau Pinang
______________________________________________________________________________________
Pengenalan
Berdasarkan Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual (Pusat
Perkembangan Kurikulum, 2002), Pendidikan Seni Visual, menjurus kepada seni
tampak dan tidak merujuk kepada seni lain seperti muzik, sastera, seni tari dan
seni mempertahankan diri. Kurikulum Pendidikan Seni Visual sekolah
menengah, merangkumi perkara yang berkait dengan seni halus, komunikasi
visual, rekabentuk dan kraf tradisional. Pelajar juga akan di ajar secara teori dan
amali, yang merangkumi asas-asas rekaan seperti unsur-unsur seni, struktur
rekaan prinsip-prinsip rekaan dan kritikan. Pelajaran amali adalah seperti
menghasilkan lukisan, cetakan, rekabentuk grafik, multimedia, rekabentuk
persekitaran, hiasan dalaman, batik dan sebagainya. Masa pengajaran untuk
Pendidikan Seni Visual ialah 3 waktu seminggu dan tidak ada buku teks tertentu
yang telah ditetapkan. Diantara matlamat Pendidikan Seni Visual ialah untuk
membentuk keperibadian generasi Malaysia yang celik budaya, mempunyai nilainilai
estetik yang tinggi, imaginative, kritis, kreatif, inovatif dan enventif.
Kandungan kurikulum diharapkan dapat meningkatkan rasa kesyukuran
terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan
warisan bangsa serta dapat menyumbang kearah pembangunan diri, masyarakat
dan negara. Sebelum ini Pendidikan Seni Visual di kenali sebagai Seni Lukis,
kemudian ditukar kepada Pendidikan Seni ketika perlaksanaan KBSM. Diantara
perubahan yang dilakukan di dalam perubahan kurikulum Pendidikan Seni Visual
(2002) ialah memasukkan topik multimedia dan rekabentuk industri.
2.
Masaalah dalam pengajaran Pendidikan Seni Visual
Di Negara ini Pendidikan Seni sering dianggap sebagai satu mata
pelajaran yang tidak mencabar minda, dan hanya di ajar di kelas-kelas yang
mempunyai pelajar berpencapaian akademik rendah. Kajian yang telah dijalankan
oleh Ibrahim (2000) di kalangan pelajar di beberapa buah sekolah di negara ini
terhadap mata pelajaran Pendidikan Seni, mendapati sebahagian daripada
tangapan pelajar terhadap Pendidikan Seni ialah;
a. Tidak memberi faedah
b. Membosankan kerana belajar benda yang sama dari sekolah rendah
hingga sekolah menengah (di sekolah tertentu)
c. Pelajaran menyeronokkan jikalau guru menyediakan pelajaran baru
yang mencabar (di sekolah yang tertentu)
Menurut kajian yang telah dijalankan (Ibrahim, 2000), juga mendapati
ramai dikalangan guru-guru yang mengajar Pendidikan Seni adalah terdiri
daripada mereka yang tidak mempunyai pengalaman mengajar mata pelajaran
Pendidikan Seni dan bukan membuat pengkhususan dalam Pendidikan Seni.
Kebanyakan pengajaran adalah dalam bentuk sehala, dan hanya mengikut rasa
guru tersebut sahaja. Biasanya guru akan memberikan tajuk tertentu dan
meminta pelajar melukis menurut tajuk yang diberikan pada hari tersebut. Di
dalam pengajaran teori kebanyakan maklumat diberikan oleh guru atau
berpusatkan guru terutama dalam bahagian unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip
rekaan. Kaedah pengajaran seperti ini tentunya tidak dapat membantu dalam
membina pemikiran pelajar. Dapat dirumuskan antara faktor-faktor yang
menyebabkan pengajaran Pendidikan Seni kurang berkesan terutama dalam
bidang asas-asas senireka ialah kerana;
a. Peruntukan masa yang tidak mencukupi.
b. Tiada buku teks sebagai panduan guru dan pelajar.
c. Kaedah pengajaran yang tidak menarik minat pelajar.
3
( calon-calon mendapat markah yang sederhana dan rendah. Diantara faktor-faktor
yang menyebabkan pelajar-pelajar mendapat markah yang rendah ialah kerana,
kebanyakan calon tidak dapat mengaplikasikan unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip
rekaan seperti penggunaan warna, keseimbangan penegasan dan sebagainya.
Disamping itu untuk calon yang sederhana dan lemah di dapati kereativiti mereka
rendah, malah didapati kebanyakan calon meniru antara satu dengan yang lain
kerana menampakan persamaan dari segi motif dan sebagainya terutama di dalam
Kertas 4 melalui kerja projek yang telah dihantar ke bahagian peperiksaan.
Sebaliknya calon-calon yang dikatogerikan dalam kumpulan cemerlang, dapat
menghasilkan gubahan yang menarik, mengaplikasikan asas seni reka sepenuhnya
disamping kecekapan dalam penggunaan media dan teknik mewarna dengan baik.
Calon-calon yang cemerlang juga menghasilkan kerja yang menampakan tahap
kreativiti dan pemikiran yang tinggi.
Sebenarnya pembelajaran Seni Visual, telah dilaksanakan di hampir
kebanyakan sekolah di seluroh dunia. Bidang seni visual telah berkembang dengan
pesat sejak beberapa tahun yang lalu. Kini beratus-ratus jenis kerjaya yang berkaitan
dengan seni visual boleh diceburi oleh para pelajar yang berminat dalam bidang
tersebut. Diantara kerjaya yang berkaitan dengan seni visual ialah seperti;
pengiklanan, pelukis ilustrasi, artis multimedia, perekabentuk grafik, perekabentuk
industri, perekabentuk dalaman, pelukis animasi, perekabentuk tekstil, percetakan,
Menurut Laporan Prestasi SPM 2003 untuk Kertas 1, Kertas 2 dan Kertas 3Kementerian Pelajaran Malaysia, 2003), secara keseluruhan, sebahagian besar
desktop publisher
Menurut Fortier. J (2000), Seni Visual bukan lagi hanya terbatas kepada seni
halus dan kraf, tetapi juga kepada bidang-bidang seperti rekabentuk, seni media, seni
bina, perancang bandar, rekabentuk industri, filem dan computer grafik, rekabentuk
penerbitan, pengiklanan, febrik, automobile, laman web dan sebagainya. Menurut
Fortier lagi, melalui Pendidi Seni Visual pelajar seharusnya diajar bagaimana hendak
menghasilkan karya seni dan rekabentuk; mempelajari sejarah dan terma-terma yang
berkaitan dengan seni; mengembangkan pemikiran kritis, analisis dan
mengembangkan pemikiran kreatif, belajar untuk memberikan maklum balas kepada
, perekabentuk laman web, dan sebagainya.
4
melalui berbagai media dengan menggunakan visual.
maksud dan kesan imej atau objek; dan belajar bagaimana hendak berkomunikasi
Cadangan Kaedah Pengajaran Pendidikan Seni Visual
Walaupun di dalam Sukatan Pendidikan Seni Visual (2002), telah dicadangkan
supaya pembelajaran inkuiri adalah diantara kaedah yang perlu diamalkan oleh guruguru
Pendidikan Seni Visual, namun apa yang berlaku ialah kebanyakan guru masih
lagi menggunakan pendekatan objektivis langkah demi langkah yang berfokus kepada
guru. Untuk melahirkan pelajar yang mempunyai tahap pemikiran dan kreativiti yang
tinggi, pelajar harus diajar untuk belajar melalui inkuiri atau penerokaan seperti
seorang artis atau seorang perekabentuk berfikir. Seorang perekabentuk tidak
mungkin akan dapat menghasilkan karya yang baik sekiranya ia hanya duduk di
dalam bilik sahaja tanpa menggunakan pemikiran yang mendalam. Ia harus meneroka
melalui berbagai sumber termasuk apa yang ada disekeliling mereka. Sebelum karya
visual sebenar dapat dihasilkan, ia akan melalui beberapa kali proses
pengubahsuaian, untuk memastikan karya visual tersebut memberi kesan kepada
khalayak yang akan melihat visual atau karya tersebut.
Kreativiti dan Model Proses Rekabentuk
Menurut Jirousek ( 1995) umumnya proses utama dalam merekabentuk adalah
melalui proses penyelesaian masalah. Seorang perekabentuk adalah sama seperti
seorang saintis yang membuat ujikaji di dalam makmal. Sesuatu tugasan itu akan
mencapai hasil yang tinggi sekiranya sesuatu masalah itu diselesaikan menggunakan
pendekatan yang sistematik. Seorang artis yang berjaya umumnya mengikut satu
corak (pattern) yang sama di dalam mendapatkan dan membina idea-idea kreatif,
walaupun mungkin mereka kurang menyedari bagaimana proses yang mereka lalui itu
sebenarnya berlaku. Pada dasarnya seorang penyelidik atau seorang
artis/perekabentuk akan melakukan eksperimen melalui beberapa peringkat ,
biasanya dimulakan dengan mengumpul berbagai idea dan kemahiran melalui
pembacaan dan kajian. Biasanya sesuatu isu atau persoalan tertentu akan menjadi
fokus dalam membuat pembacaan dan kajian. Langkah seterusnya ialah menentukan
5
tersebut. Akhirnya permasalahan tersebut akan dihalusi menjadi persoalan kajian
atau permasaalahan rekabentuk yang akan mendorong seseorang berusha untuk
membuat dan membuat eksperimen sehingga berjaya. Di dalam rekabentuk atau
penghasilan kerja seni, ia merupakan satu bentuk kerja yang terbina dalam satu siri.
Sebahagian usha akan dapat menyelasaikan masalah tertentu, dan mencadangkan
satu isu yang harus digunakan untuk menyelesaikan kerja atau kajian yang
seterusnya. Bekerja dalam satu siri adalah bahagian yang lebih penting di dalam
proses merekabentuk. Kebolehan untuk membuat eksperimen, menilai, dan belajar
daripada kesilapan, dan membina pengalaman dalam menyelesaikan sesuatu
masalah akan menghasilkan individu yang kreatif dalam apa bidang sekali pun.
Jadual di bawah menunjukkan perbezaan diantara Kaedah Penyelidikan Saintifik dan
Model Proses Rekabentuk;
apakah masalah sebenar yang hendak diselesaikan dan mula menerokai persoalan
Kaedah Penyelidikan Proses Rekabentuk
Persiapan untuk
penyelidikan
Tinjauan bacaan Kajian sejarah dan contohcontoh
terkini, media
Penemuan maklumat,
Tujuan: untuk
Membataskan pembolehubah-
pembolehubah dan
mengenalpasti masalah
Pengumpulan data
awal
Eksperimen dengan bahan d
idea-idea visual
Menentukan permasalahan
dan hipotesis
Maklumat yang
berkorilasi;definasi
masalah; menyatakan
hipotesis; menyediakan
rekabentuk kajian
Mengenalpasti
Permasalahan rekabentuk
melalui analisis visual dan
pengiktirafan
Pendedahan sebenar dan
interpertrasi
Menghasilkan perancangan
penyelidikan; menganalisa
keputusan; merancang
pengubahan berdasarkan
Kerja dilakukan di dalam
satu siri , dengan setiap
kerja mencadangkan
masalah untuk diterokai
6
penyelidikan
dalam kerja yang berikutnya
dapatan; membuat semula
Mempersembahkan
Keputusan dan dapatan
Terbitkan dapatan
penyelidikan
Pameran hasil kerja atau
keluarkan rekabentuk
Sumber: The Art of Scientific Investigation, Jirousek. C , Cornell University New Yourk
Teori Pengajaran dan Pembelajaran dalam Pendidikan Seni Visual
Pembelajaran konstruktif seperti inkuiri dan penyelesaian masalah adalah
diantara kaedah pengajaran yang paling sesuai untuk melahirkan pelajar yang
mempunyai daya kreativiti dan daya pemikiran yang tinggi di dalam Pendidikan
Seni Visual. Biasanya orang akan mengaitkan pencapaian dalam bidang seni
dengan bakat yang ada pada diri seseorang pelajar. Sebenarnya bakat yang
ada pada diri pelajar akan dapat di tingkatkan ke tahap yang lebih meksimum
apabila ia mendapat bimbingan dari guru atau bekerjasama dengan rakan-rakan
mereka melalui pembelajaran inkuiri. Sehubungan dengan itu Vygotsky (1978)
menekankan kepentingan aktiviti sosial yang bermakna di dalam mempengaruhi
kesedaran diri pelajar-pelajar. Beliau menekankan kepentingan persekitaran
sosial kepada pembelajaran dan penaakulan. Struktur mental berkembang
melalui zon yang dikenali sebagai zon perkembangan terdekat
development atau ZPD
sedia ada yang boleh dicapai oleh seorang pelajar melalui penyelesaian masalah
secara kendiri dan pencapaian yang akan diperolehi jika mendapat bimbingan
orang dewasa atau dengan rakan-rakan. Perkembangan yang boleh dicapai oleh
seseorang pelajar dikatakan akan lebih jauh melalui penyelesaian masalah
dengan bimbingan golongan dewasa dan rakan sebaya berbanding jika pelajar
itu belajar secara bersendirian (Vygotsky, 1978). Zon ini menunjukkan julat
pembelajaran yang mampu dicapai oleh pelajar melalui suasana pembelajaran
yang sesuai. Zon ini juga mencadangkan wujudnya potensi untuk terus
dikembangkan melalui hubungan yang wujud antara guru sebagai pembimbing
(zone of proximal). Zon ini ditakrifkan sebagai jarak antara perkembangan
7
rakan sebaya. Perubahan struktur mental berlaku dalam ZPD ini di mana guru
dan pelajar atau pun pelajar dengan pelajar berkongsi idea melalui interaksi yang
aktif (Bruning et al., 1999). Di dalam pembelajaran Pendidikan Seni Visual
pelajar tidak seharusnya, dibiarkan bebas melakukan sendiri pembelajaran
mereka tanpa bimbingan, kerana beranggapan pelajar mempunyai bakat sedia
ada. Begitu juga dalam kerjaya sebenar sebagai artis atau perekabentuk,
biasanya segala tugasan yang dilakukan akan dirujuk kepada ketua artis dan
dibincangkan dengan rakan-rakan untuk memastikan hasil tugasan tersebut
mencapai tahap yang tinggi.
Lawson (1995), pula mencadangkan model kitar pembelajaran (learning
cycle) dalam pembelajaran konstruktif. Rajah di bawah adalah menggambarkan
elemen-elemen yang wujud dalam kitar pembelajaran yang dicadangkan oleh
Lawson;
dan pelajar atau pun hubungan pelajar dengan pelajar yang disebut pembimbing
Rajah: Kitar Pembelajaran Lawson (1995
PENEROKAAN
PENGENALAN TERMA
APLIKASI KONSEP
PENEROKAAN
PENGENALAN TERMA
APLIKASI KONSEP
)
8
pelajar-pelajar akan dibawa untuk meneroka isu-isu berkaitan dengan topik yang
akan dipelajari. Dalam pengajaran Pendidikan Seni Visual contohnya pada tahap
penerokaan pelajar akan diminta membuat pemerhatian keatas satu fenomena
yang akan dipelajari. Contohnya dalam tajuk warna asas, guru menanyakan
soalan seperti, “
dengan warna merah dan kuning?....”
pemerhatian dan perbincangan dengan rakan-rakan di peringat penerokaan
( berkaitan topik, pelajar akan melakukan aktiviti berkaitan objek fizikal yang
bersifat tidak terstruktur dan terbuka. Guru membimbing pelajar melakukan
pemerhatian, pengukuran dan merekod data. Pelajar pula digalakkan untuk
berdialog bersama-sama rakan sebaya menyediakan penerangan, melakukan
andaian dan menguji andaian itu. Penerokaan juga mengarahkan pelajar
berhadapan dengan kemungkinan pandangan yang silap yang mereka miliki
sebagai hasil pengalaman sedia ada (Lawson, 1995).
Pada tahap kedua iaitu
diperkenalkan dengan pelbagai istilah dan konsep yang berkaitan dengan isi
kandungan matapelajaran. Pada tahap ini guru memainkan peranan yang aktif di
dalam membentangkan konsep. Sebagai contoh dalam pembelajaran warna
asas guru akan memperkenalkan bahawa,…..
warna biru, merah dan kuning; warna asas tidak boleh dihasilkan dengan
mencampurkan warna-warna lain; warna asas sangat kuat daya tarikannya;
Warna asas sangat sesuai digunakan didalam rekaan yang bertujuan untuk
menarik perhatian……..
( menggunakan bahan pengajaran seperti laman web, persembahan multimedia,
carta dan sebagainya. Pada tahap ini guru menjelaskan secara lebih lanjut
mengenai isi kandungan mata pelajaran.
Berdasarkan gambarajah di atas, ketika proses penerokaan (exploration)Mengapakah kebanyakan restoren makanan segera dicatkanPelajar akan mencari jawapan melaluiexploration) ini. Sebelum guru memberi sebarang persembahan formalpengenalan terma pula pelajar akanwarna-warna asas terdiri daripadaTahap ini juga dikenali sebagai penemuan terbimbingguided discovery). Untuk menjelaskan konsep-konsep tersebut guru boleh
9
Pada tahap seterusnya pelajar-pelajar akan melalui fasa yang dipanggil
aplikasi konsep
mengaplikasikan konsep yang telah difahami ke dalam situasi lain yang mungkin
berbeza. Ia lebih merupakan saranan atau cadangan untuk menyelesaikan
masalah yang sedang dihadapi berasaskan kepada pengetahuan yang
diperolehi pada tahap yang kedua iaitu tahap pengenalan terma. Sebagai
contoh, guru menanyakan soalan-soalan lain seperti
tentera biasanya dicat dengan warna celoreng kehijau-hijauan…. “
akan berlaku secara terus menerus sehingga membentuk satu kitaran
pembelajaran (Lawson, 1995). Proses pengajaran yang menggunakan model ini
adalah berlaku dalam bentuk spiral dan ia berlaku secara berulang-ulang
sehinggalah pelajar sampai ke tahap pemahaman dan penghayatan yang
maksimum dan tahap pembelajaran bermakna.
Collins dan Stevens (1983) pula telah mencadangkan model pengajaran
inkuiri untuk membolehkan pelajar membina teori sendiri berdasarkan peraturanperaturan
yang telah dipelajari. Collins dan Stevens memberikan tumpuan
terhadap tiga perkara utama yang menjadi komponen kaedah pengajaran inkuiri
iaitu;
a. Set-set matlamat yang guru bina.
b. Set-set strategi untuk mendapatkan matlamat tersebut.
c. Makanisme untuk menentukan bilakah dan apakah matlamat yang
ingin dicapai.
Secara umumnya matlamat akhir pengajaran inkuiri yang dicadangkan oleh
Collins dan Stevens (1983) adalah untuk membolehkan pelajar membina teori sendiri
berdasarkan peraturan-peraturan yang telah dipelajari. Mereka mengemukakan 10
strategi bagi pengajaran secara inkuiri ini iaitu; i) Memilih contoh-contoh positif dan
negetif; ii) Mempelbagaikan kes-kes secara sistematik; iii) Memilih contoh-contoh
penilain iv) Menjana kes-kes hipotesis; v) Membentuk hipotesis; vi)Menguji dan
Menilai hipotesis; vii) Mempetimbangkan ramalan alternatif; viii) Memerangkap
pelajar; ix) Mengesan sebab-sebab penyangkalan; dan x) Mempersoalkan autoriti..
. Pada tahap ini pelajar-pelajar akan dibawa melalui proses, “…mengapakah kenderaanProses ini
10
tidak semestinya menggunakan kesemua strategi yang dicadangkan sebaliknya
boleh memilih mana-mana strategi daripada 10 strategi yang telah dicadangkan
itu. Sebagai contoh, di dalam pengajaran Pendidikan Seni, guru boleh
menggunakan strategi
yang boleh dikemukakan ialah seperti
digunakan untuk mewarna tempat permainan kanak-kanak tetapi adakah ia
sesuai untuk bilik tidur orang tua
pemerhatian dan kajian warna yang telah dijalankan”
Walau bagaimana pun di dalam pengajaran Pendidikan Seni Visual, kitaMemilih contoh yang positif dan negatif. Contoh soalan“Kenapakah warna asas sangat sesuai”…… Berikan hujah-hujah anda berdasarkan
Menurut Collins dan Stevens (1983) lagi, biasanya guru menghadapi
masalah untuk mengenalpasti strategi manakah yang paling sesuai untuk
mendapatkan hasil yang terbaik daripada pelajar mereka. Untuk tujuan itu
mereka menggunakan struktur kawalan dialog yang terdiri daripada tiga
bahagian asas iaitu; i) strategi memilih kes-kes berdasarkan matlamat utama; ii)
model pelajar; dan iii) set peraturan keutamaan
berdasarkan matlamat utama pula, mereka mengariskan tiga asas
pertimbangan iaitu, kes yang penting berbanding yang kurang penting, dari tahap
konkrit hingga ke tahap abstrak dan memilih kes-kes yang kerap berlaku
berbanding kes-kes yang jarang berlaku.
Teori Pengajaran Inkuiri yang disarankan oleh Collins & Stevens ini adalah
untuk menjamin pelajar dapat pengetahuan melalui proses meneroka, mencari
jawapan pada sesuatu masalah secara sistematik dan seterusnya memahami
konsep tertentu sebelum menghasilkan kerja. Strategi ini boleh memastikan
bahawa pelajar dapat memahami proses kerja ke arah mendapatkan hasil yang
lebih bermakna dan bermutu tinggi.
Untuk mengajar pelajar supaya menjadi seorang yang mempunyai
pemikiran dan kreativiti pada tahap yang tinggi, ke semua model dan kaedah
pengajaran yang telah dicadangkan di atas digunakan sebagai landasan dalam
merancang rancangan pengajaran dan menyediakan bahan pengajaran. Berikut
adalah satu model pembelajaran konstruktif yang dicadangkan untuk mengajar
Pendidikan Seni Visual ;
. Di dalam strategi memilih keskes
11
Gambarajah : Langkah-langkah pembelajaran dalam inkuiri terbimbing
Berdasarkan gambarajah di atas, Lawson (1995), telah mencadangkan
model kitar pembelajaran (learning cycle). Terdapat 3 fasa dalam kitar
pembelajaran, iaitu
dan memberi maklum balas)
konsep/peratura
Konsep/peraturan
cadangan-cadangan yang telah dikemukan oleh Collins dan Stevens (1983)
digunakan dalam model di atas. Disamping itu bimbingan guru dan perbincangan
dengan rakan melalui konsep ZPD yang telah dikemukan oleh Vygotsky (1978)
juga digunakan terutama di peringkat penerokaan.
penerokaan (dalam aktiviti kemukan soalan, penerokaan, pengenalan terma (dalam aktiviti membinan) dan aplikasi konsep (dalam aktiviti Pindahkan). Di dalam membina soalan-soalan untuk pembelajaran
Intro/Pengenalan Kemukakan
Soalan
Menjawab Soalandan Maklum Balas
Penerokaan/Bimbingan Guru/ Rakan-Rakan
MembinaKonsep/Peraturan
Pindahkan Konsep/Peraturan kepada penyelesaianMasalah Baru
ZPD
12
Bibliografi
Collins, A. & Stevens, A.L (1983),
Reigeluth (Ed.) Instructional Design Theories anmd Models: an overview
of thier current status, 257-776, Hills, dale, Lawrance Earlbaum
Associates.
Ibrahim Hassan, (2000
sekolah menengah: perlu kajian semula
Kebangsaan Pendidikan Seni Visual 2000, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur
Jirousek, J. (1995),
A cognitive theory of inquiry teaching. Di dalam), Matlamat dan objektif pendidikan seni (visual) untuk, Prosiding KonvensyenArt, Design and Visual Thinking,
http://char.txa.cornell.edu/about.htm
Lawson, A. E. (1995).  Carlifornia: Wadsworth Publishing Company
Science teaching and the development of thinking.
Laporan Prestasi SPM
Pendidikan Malaysia
(2003), Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kementerian


1

Tiada ulasan: